.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كاهش ولادت در گيلان

مدير كل ثبت احوال گيلان از كاهش 4.6 درصدي نرخ ولادت در اين استان خبر داد و گفت: آهنگ ولادت در گيلان ضعيف است.

به گزارش فارس زاهد خندستاني ظهر امروز در جمع خبرنگاران گيلان را از استان‌هايي دانست كه كمترين نرخ ولادت را در كشور دارد.
وي با بيان اينكه در سال گذشته به ازاي هر يك‌هزار نفر جمعيت حدود 13 نفر در استان متولد شدند، تصريح كرد: در سه ماهه نخست امسال نيز از هر يك‌هزار نفر 11.6 درصد متولد شدند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ميزان 4.6 درصد كاهش داشته است.
مدير كل ثبت احوال گيلان كمترين نرخ تولد را مربوط به گيلان و بيشترين نرخ تولد را نيز مربوط به سيستان و بلوچستان عنوان كرد و گفت: به ازاي هر يك‌هزار نفر جمعيت در سيستان و بلوچستان 33 نفر متولد مي‌شوند كه ميانگين نرخ ولادت در كشور 18 نفر است و گيلان كمترين رتبه را در اين زمينه دارد.
وي درباره نسبت جنسي نوزادان متولد شده افزود: نسبت جنسي پسر 104 و دختر 100 نفر است و در گيلان ميزان تولد دخترها نيز كمتر است.
خندستاني با بيان اينكه مرگ و مير در بين پسرها بيشتر است، خاطرنشان كرد: در سن 18 سالگي نسبت جنسي پسر و دختر در استان برابر مي‌شوند و اين يكي از شاهكارهاي خلقت است كه هنوز بشر نتوانست اين آهنگ طبيعي را به‌هم بزند و تعيين جنسيت داشته باشد.

*فراواني نام ستايش بعد از فاطمه در گيلان
وي درباره نامگذاري نوزادان متولد شده در گيلان بيان داشت: بيشترين فراواني نام در بين دختران فاطمه، ستايش، زهرا، هستي، زينب و معصومه است.
مدير كل ثبت احوال گيلان ادامه داد: در بين پسرها نيز اميرعلي، ابوالفضل، اميرحسين، مهدي و اميرمحمد فراواني دارند كه بيشتر اين اسامي تركيبي است.
وي با بيان اينكه كميته نام در استان و سه نفر از استادان دانشگاه گيلان نام را بررسي مي‌كنند، خاطرنشان كرد: اگر نام در گويش محلي داراي معناي خوبي باشد مشكلي پيش نمي‌آيد.
خندستاني افزود: انتخاب نام و تغيير تفويض به استان داده شده و در همين جا اين كار صورت مي‌گيرد و ديگر به تهران مربوط نمي‌شود.
وي انتخاب نام براي نوزادان را نوعي فرهنگ‌سازي دانست و افزود: در نامگذاري افراد رسانه‌هاي سايبري، ستاره‌هاي ورزشي، بازيگران و... نقش موثري دارند.
مدير كل ثبت احوال گيلان بيشترين فراواني نام ستايش براي دختران نوزاد در اين استان را نشانه تاثيرپذيري سريال ستايش عنوان كرد و افزود: اين امر نشان مي‌دهد كه رسانه نقش مهم و تاثيرگذاري در نامگذاري دارد.

*كاهش 4.8 درصد ازدواج در گيلان
وي ثبت فوت، ازدواج، طلاق و مهاجرت را از فعاليت‌هاي ثبت احوال عنوان كرد و اظهار داشت: در سال گذشته حدود 16 هزار و 438 فقره فوت در استان به ثبت رسيد كه 56 درصد مرد و 44 درصد زن بودند.
خندستاني با بيان اينكه ماندگاري خانم‌ها در دنيا بيشتر است، تصريح كرد: 51.2 درصد فوت‌شدگان شهري و 48.8 درصد روستايي بودند و به ازاي هر يك‌هزار نفر در گيلان 6.6 نفر فوت مي‌كند.
وي در بحث ثبت ازدواج خاطرنشان كرد: سال گذشته ميزان ازدواج در استان 4.8 درصد كاهش داشت و از 29 هزار و 112 فقره ازدواج در استان 56 درصد شهري و 44 درصد روستايي بود.

*افزايش 5.8 درصد طلاق در گيلان
مدير كل ثبت احوال گيلان از افزايش 5.89 درصدي طلاق در گيلان خبر داد و افزود: سال گذشته 44 هزار و 876 فقره طلاق در استان رخ داد كه نسبت به سال ماقبل 5.8 درصد افزايش داشت كه اين آمار از ميانگين 7.5 درصد طلاق در كشور كمتر است.
به گفته وي، 66 درصد طلاق در شهرها و 34 درصد نيز در روستاهاي استان اتفاق افتاده است. /1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.093 seconds.